NOVINKY

arr3** Exkluzivní výhodný věrnostní program **Vážení přátelé, pacienti, zákazníci, Lékárna Plus je součástí sítě MAGISTRA LÉKÁRNY, která je... arr3Homeopatická poradnaHomeopatická poradna ...

KONTAKTY

LÉKÁRNA PLUS
náměstí SNP č. 32
Brno
tel: +420 545 219 756
lp@apatykaplus.cz
www.apatykaplus.cz
skype: lekarnaplus

ANKETA

Preferujete lékárnu v místě bydliště?

Ano Ano 43% Nevím Nevím 19% Ne Ne 20% 19%

RENDEZ-VOUS PRO VAŠE ZDRAVÍ » Jak čelit jarní únavě?

Jarní únava

S termínem jarní únava se setkal snad každý z nás. Je to pocit fyzické a psychické únavy a vyčerpání, které se objevuje koncem zimy a na začátku jara. Existuje více faktorů, které se podílejí na vzniku jarní únavy: kvůli chladnému počasí jsou nezřídka místnosti víc a víc přetopené a méně času trávíme aktivním odpočinkem na čerstvém vzduchu, snížené množství slunečního záření během zimních měsíců, nižší hladina vitaminů apod.

Proto je zapotřebí se našemu tělu v tomto kritickém období věnovat, zejména když pociťujeme, že nás jarní únava přemáhá. Doporučuje se proto zvýšený příjem vitaminů, nejlépe z čerstvého ovoce a zeleniny - vitaminy A,B,C, stopové prvky jako selen, zinek, lecitin, koenzym Q 10.

U některých lidí bylo popsáno zlepšení po posílení imunitního systému např. extraktem rostlin z Echinacei či ženšenu, která pomáhají tonizovat nervový systém. Velmi důležité je přitom dodržovat psychohygienu, která zahrnuje zejména dostatek spánku a odpočinku, aktivní pohyb, nepřejídání se potravinami rychlého občerstvení.

Podle některých zdrojů se osvědčuje pravidelná detoxikace organismu, kterou bychom si čas od času měli dopřát. Takovýchto pročisťujících kůr je celá řada, stačí si jenom vybrat tu, která by vám nejlépe vyhovovala. Jednou z možností a taky nejznámější a nejosvědčenější je ovocný nebo zeleninový půst, což znamená, že v určitý den v týdnu se ve vašem jídelníčku objeví jenom ovoce anebo zelenina v přírodní a neupravené formě, doplněna množstvím tekutin. Tím ulevíte svému zažívání, tělo si odpočine a zbaví se toxinů. Organismus se může zbavit škodlivin i v sauně. Je vhodné tam zůstat tak dlouho, dokud vám je to příjemné. Neplatí tu pravidlo, čím déle, tím lépe. Saunování se nedoporučuje lidem trpícím srdečně-cevními onemocněními, chorobami ledvin, epilepsií, zánětem žil, s rozvinutou chřipkou či nachlazením nebo těhotným ženám. Při jakýkoliv zdravotních potížích je dobré se o vhodnosti použití sauny poradit se svým lékařem.

Nezapomínejte na pohyb, ten povzbudí krevní oběh a následně tělo zbaví nejen škodlivin, ale i stresu, úzkosti a špatné nálady, což je způsobeno vylučováním hormonu serotoninu. Proti jarní únavě pozitivně působí i otužování, které je však potřebné dělat postupně. Nejlepší způsob je sprchování, kdy začneme postupně od teplé vody, přes vlažnou a končíme studenou sprchou.

Taky nesmíme zanedbávat dostatečný příjem tekutin, což je dva až tři litry denně, ve formě čaje, džusů, vody, minerálek. K tomu, abychom měli zdravé tělo, musí být zdravá i naše mysl. Dostatek odpočinku, relaxu, setkávání se s přáteli, každodenních radostí, dopřávání si na druhé straně i chvilky pro sebe, pohyb v přírodě, to všechno jsou dobré zbraně proti jarní únavě.

Déle trvající únavu však není dobré bagatelizovat. Když trvá několik týdnů až měsíců, může signalizovat závažnější onemocnění jako např. depresi, chudokrevnost, onemocnění štítné žlázy, choroby srdce aj. Proto je dobré v takovýchto případech kontaktovat svého lékaře.

 

Mudr. Kateřina Buchtvá