NOVINKY

arr3** Exkluzivní výhodný věrnostní program **Vážení přátelé, pacienti, zákazníci, Lékárna Plus je součástí sítě MAGISTRA LÉKÁRNY, která je... arr3Homeopatická poradnaHomeopatická poradna ...

KONTAKTY

LÉKÁRNA PLUS
náměstí SNP č. 32
Brno
tel: +420 545 219 756
lp@apatykaplus.cz
www.apatykaplus.cz
skype: lekarnaplus

ANKETA

Preferujete lékárnu v místě bydliště?

Ano Ano 43% Nevím Nevím 19% Ne Ne 20% 19%

RENDEZ-VOUS PRO VAŠE ZDRAVÍ » Vysoký cholesterol
Jak bojovat s vysokým cholesterolem

 

Jak bojovat s vysokým cholesterolem

 

V současné době v České republice má téměř 70 % dospělé populace zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi. Není to přitom problém týkající se pouze starší generace, vyskytuje se již u mladých lidí a výjimkou nejsou ani děti. Zvýšená hladina cholesterolu v krvi patří mezi faktory zvyšující riziko onemocnění srdce a cév, přičemž srdečně-cévní onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí jak v Evropě, tak v České republice. Při zjištění zvýšené hladiny cholesterolu v krvi je proto třeba začít co nejdříve s jejím ovlivňováním.

Odborníci doporučují nechat si hladinu cholesterolu v krvi pravidelně kontrolovat alespoň jednou za dva roky, a to i v případě, že máte hodnoty v pořádku. U dětí, které patří do tzv. rizikové skupiny (např. zvýšená hladina cholesterolu v krvi se v rodině vyskytuje), je vyhláškou daná povinnost měření hladiny cholesterolu v krvi v pátém a třináctém roce věku.

Pravidelné kontroly pomohou nejen včas odhalit zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi, ale také co nejdříve zahájit efektivní léčbu. Problémem je, že zvýšená hladina se navenek nijak neprojeví - nebolí. Při nedostatečné kontrole a kombinaci s dalšími rizikovými faktory tak může udeřit za několik let až desítek let např. v podobě srdečního infarktu či mozkové mrtvice.

Při zjištění zvýšené hladiny cholesterolu v krvi je důležité určení hodnot HDL a LDL cholesterolu. Zatímco zvýšená hladina „zlého“ LDL cholesterolu je nebezpečím pro naše srdce a cévy, „hodný“ HDL cholesterol má funkci ochrannou a čím je jeho hodnota vyšší, tím lépe.

 

Co je to cholesterol

Cholesterol je steroidní látka, která se v těle váže na proteiny (bílkoviny) a tvoří s nimi tzv. lipoproteiny. Cholesterol je pro tělo nezbytnou stavební složkou, je obsažen ve všech buňkách, podílí se na stavbě buněčných membrán, podporuje tvorbu například žlučových kyselin nebo některých hormonů, sehrává podstatnou úlohu při tvorbě vitamínu D a je nezbytnou součástí našeho tělesného metabolismu.

Cholesterol získáváme dvěma způsoby a to exogenně – příjímáme ho ve stravě nebo endogenně – tělo si jej samo vytváří. Největší množství cholesterolu si tělo samo vyrobí, potrava tak tvoří jen menší složku celkového příjmu, ale to nesnižuje její roli v důležitosti ovlivnění množství cholesterolu. Nejvyšší koncentrace cholesterolu můžeme nalézt v kožním tuku, slezině, krevním séru, nadledvinách a mozku.

 

Jak snížit zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi?

Pokud máte hladinu cholesterolu v krvi zvýšenou nebo dokonce vysokou, je třeba upravit Váš jídelníček i celkovou životosprávu, a to dlouhodobě. Touto cestou můžete nejen zabránit dalšímu zvyšování, ale dokonce hladinu cholesterolu snížit. Pokud Vám lékař předepsal léky na snížení cholesterolu, věřte, že nejlepší cestou je kombinace léků a výživových opatření, které účinky léků podpoří.

Základem stravy pro snížení hladiny cholesterolu, kterou můžeme ovlivnit zejména hladinu „zlého" LDL cholesterolu v krvi, je pestrý a vyvážený jídelníček s výrazným omezením potravin a jídel s nevhodným nutričním složením. Změnu jídelníčku je třeba dodržovat dlouhodobě. Nejde o žádnou „nárazovku“ před kontrolou u lékaře.

Častým mýtem je přesvědčení, že při této dietě je třeba hlídat pouze příjem cholesterolu. Ve skutečnosti je hlavně důležité zaměřit se na složení tuků v jídelníčku. Nevhodné tuky mají totiž na hladinu LDL cholesterolu v krvi větší vliv než samotný příjem cholesterolu. Tuky živočišného původu (máslo, sádlo, tučné mléčné výrobky, tučné vepřové nebo hovězí maso, uzeniny) obsahují velký podíl nasycených a případně trans mastných kyselin, které hladinu cholesterolu v krvi zvyšují. Živočišné tuky je proto nutné v jídelníčku nahradit tuky rostlinného původu (rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené, např. margaríny, dále semínka, ořechy). Ty oproti nim obsahují velký podíl omega 6 a omega 3 vícenenasycených mastných kyselin, které působí příznivě na náš srdečně-cévní systém a pomáhají snižovat hladinu LDL cholesterolu v krvi. Zdrojem vícenenenasycených mastných kyselin (zejména omega 3) jsou také tučné ryby (např. losos, makrela), což je důvodem, proč by se na našem talíři měly objevovat nejlépe 2krát týdně. Některé z vícenenasycených mastných kyselin jsou pro lidský organizmus nezbytné (proto se nazývají esenciální), a protože si je organizmus neumí vytvářet sám, musíme je dodávat pravidelně stravou.

Důležitý je samozřejmě i celkový objem konzumovaných tuků (optimálně tuky mají uhradit okolo 35% celkové energetické hodnoty), celková energetická hodnota stravy a vhodné úpravy stravy. To znamená omezit takové úpravy, při nichž dochází k přepalování tuků (zejména smažení a dlouhodobé opékání na tuku).

Příznivý vliv na hladinu cholesterolu v krvi má dále vláknina. Proto je v jídelníčku třeba dávat přednost celozrnným výrobkům (např. pečivo, těstoviny, neloupaná rýže). Významným zdrojem vlákniny jsou luštěniny a také zelenina a ovoce. Denní příjem by měl tvořit alespoň 500 g. Ovoce a zelenina navíc obsahují vitaminy, minerální a další látky, které mají dobrý vliv na náš organizmus (antioxidanty, rostlinné steroly).

 

Správně sestavený jídelníček zajistí tělu optimální přísun všech základních živin – bílkovin, tuků (těch správných), sacharidů, dále vitaminů a minerálních látek – a tím snižuje hladinu cholesterolu. Při nadváze nebo obezitě je vhodné zaměřit se zároveň na redukci tělesné hmotnosti (snížením energetické hodnoty jídelníčku a zařazením pravidelné pohybové aktivity).

Důležité je dbát také na pitný režim. Měli bychom vypít alespoň 2 l tekutin denně, přičemž je vhodné se vyvarovat slazených nápojů a limonád, většího množství černé kávy, silného černého čaje a alkoholu.

Pro snižování hladiny cholesterolu v krvi jsou výhodné také rostlinné steroly, které jsou součástí obohacených potravin. Rostlinné steroly jsou přírodní látky, které se svojí strukturou podobají cholesterolu, proto zabraňují vstřebávání části cholesterolu ze střeva do krve. Nevstřebaný cholesterol je tak vyloučen z těla a jeho hladina v krvi se snižuje. Rostlinné steroly se v malém množství přirozeně vyskytují v naší stravě, např. v rostlinných olejích, obilovinách, ovoci či zelenině. Ve větším množství je můžeme najít v potravinách obohacovaných o rostlinné steroly s cílem hladinu cholesterolu snížit. K účinnosti při snižování hladiny cholesterolu v krvi doporučují odborníci zařadit do jídelníčku 2 – 2,5 g rostlinných sterolů denně. Toto množství obsahuje 30 g obohaceného margarínu (30 g = cca 3 lehce namazané krajíce chleba). Množství sterolů ve výrobku je přitom prokazatelně bezpečné pro lidské zdraví.

 

A na závěr deset zásad pro boj s cholesterolem

  1. Snižte spotřebu tučného masa a uzenin, Používejte rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin.

  2. Zařaďte do stravy margarín obohacený rostlinnými steroly.

  3. Dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům.

  4. Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu (alespoň 500 g denně).

  5. Vybírejte si celozrnné výrobky (pečivo, ale také např. celozrnné těstoviny či neloupanou rýži) a luštěniny, které obsahují vlákninu.

  6. Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby - nejlépe 2krát týdně (vhodné jsou např. losos, makrela, sardinky).

  7. Dbejte na přiměřený tělesný pohyb (minimálně půl hodiny alespoň 4krát týdně, nebo nejlépe každý den. Například svižná chůze či jízda na kole jsou vhodné téměř pro každého).

  8. Omezte spotřebu jednoduchých sacharidů a cukru, konzumaci sladkostí, moučníků, cukrářských výrobků a bílého pečiva.

9.   Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.

10. Naučte se zvládat stresové situace.

  

Doporučené hodnoty cholesterolu: 

celkový cholesterol

do 5 mmol/l

zlý“ LDL cholesterol

do 3 mmol/l

hodný“ HDL cholesterol

nad 1 mmol/l u mužů

nad 1,2 mmol/l u žen

 

 

Výrobky obsahující rostlinné steroly

Flora pro.active

  • Flora pro.active je zařazena mezi funkční potraviny

  • Flora pro.activ je margarín, který obsahuje aktivní složku, rostlinné steroly, o kterých bylo klinicky prokázáno, že při pravidelné konzumaci 2– 2,5g za den snižují hladinu cholesterolu v průměru až o 10 % během 3 týdnů a v kombinaci s pestrou vyváženou stravou a zdravým životním stylem v průměru až o 15 %

  • denní doporučené množství (30 g) margarínu Flora pro.activ, což odpovídá 2–3 lehce namazaným krajícům chleba, obsahuje 2,25 g rostlinných sterolů

  • floru pro.activ by neměli konzumovat lidé, kteří nemají zvýšenou hladinu cholesterolu!

 

 22.3. 2012, Bc. Petra Hellingerová