NOVINKY

arr3** Exkluzivní výhodný věrnostní program **Vážení přátelé, pacienti, zákazníci, Lékárna Plus je součástí sítě MAGISTRA LÉKÁRNY, která je... arr3Homeopatická poradnaHomeopatická poradna ...

KONTAKTY

LÉKÁRNA PLUS
náměstí SNP č. 32
Brno
tel: +420 545 219 756
lp@apatykaplus.cz
www.apatykaplus.cz
skype: lekarnaplus

ANKETA

Preferujete lékárnu v místě bydliště?

Ano Ano 44% Nevím Nevím 19% Ne Ne 19% 18%

RENDEZ-VOUS PRO VAŠE ZDRAVÍ » Výběr potravin při hubnutí
Správný výběr potravin při hubnutí

Správný výběr potravin při hubnutí

 

Výživová doporučení:

Bílkoviny

-     dospívající 1 – 1,5 g/kg/den

-     dospělí 0,8 – 1 g/kg/den

-     bílkoviny by měly tvořit 15 – 20 % denního energetického příjmu

 

Cukry (sacharidy)

-       dospělí 5 – 7 g/kg

-       sacharidy by měli tvořit 50 – 55 % celkového energetického příjmu

-       spotřeba rafinovaného cukru nemá přesáhnout 10 % celkového energetického příjmu

-       vláknina 25 – 30 g/den

 

Tuky (lipidy)

-      dospívající 1,5 g/kg

-      dospělí 1 g/kg

-       tuky by neměli tvořit více než 30 % celkového energetického příjmu

-       správný poměr rostliných a  živočišných tuků je 2/3 rostlinných : 1/3 živočišných

(z rostliných olejů především zvýšit příjem olivového a řepkového oleje)

 

Dále by se měla snížit spotřeba soli na 5 – 7 g na den a preferovat výrobky se sníženým obsahem soli. Denní příjem cholesterolu by neměl přesáhnout 300 mg za den.

Důležitý je také dostatečný příjem vitaminů, minerálních látek a dalších přírodních nutrientů, které zajistí antioxidační aktivitu a další ochranné procesy v organismu (zelména zinek, selen, chrom, jód, karoteny, vitamin E a další ochranné látky obsažené v zelenině).

 

Co by měl obsahovat váš jídelníček:

  • denně až 600 g zeleniny a ovoce, včetně zeleniny tepelně upravené a luštěnin
  • bílé pečivo se snažte nahradit celozrnným, vyzkoušejte i celozrnné nebo žitné těstoviny
  • zařaďte do jídelničku pravidelně ryby a rybí výrobky, zejména mořské ryby, které obsahují omega 3 a jod
  • snižte spotřebu živočišných potravin s vysokým podílem tuku (např. vepřový bok, plnotučné mléko a  mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, uzeniny, lahůdkářské výrobky, některé cukrářské výrobky, trvanlivé a jemné pečivo apod.)
  • máslo se snažte nahradit kvalitními rostlinnými tuky jako je Flora nebo Rama, pozor na levné rostlinné tuky, které mají vysoký obsah trans mastných kyselin (TFA), na obale výrobku by mělo být uvedeno, že tuk obsahuje méně než 1 % TFA nebo stopy TFA
  • dejte přednost vařeným a dušeným pokrmům před smaženými jídli

 

Stravovací režim

Snídaně (20 % energetického příjmu).

Dopolední svačina (5 – 10 % energ. Příjmu).

Oběd (35 % energ. Přijmu).

Odpolední svačina (5 – 10 % energ. Příjmu).

Večeře (30 % energ. Příjmu).

Mezi jednotlivými jídly pauza přibližně 3 hodiny.

 

Jaké potraviny vybírat:

Pečivo a obiloviny

-        méně vhodné potraviny: běžné pšeničné pečivo, trvanlivé a  sladké pečivo, oplatky, sladké cereálie (zapékané mají vysoký obsah cukru i tuku!), corn flakes (moc nezasytí), bílá rýže, knedlíky

-        vhodnější alternativy: celozrnné, žitné, vícezrnné pečivo, knackebroty, pufované rýžové nebo kukuřičné chlebíčky (moc nezasytí), celozrnné sušenky, ovesné vločky, celozrnné lupínky – pokud máte rádi musli, nejlépe je si namíchat své vlastní z ovesných vloček, celozrnných lupínků a popř. sušeného ovoce, rýže natural, pohanka, jáhly

Mléčné výrobky

-        méně vhodné potraviny: tvrdé a polotvrdé sýry s vysokým obsahem tuku (40, 45, 48 % t.v.s.), uzené, plesnivé a tavené sýry jen vyjímečně pro zpestření, čertsvé termizované sýry – Buko, Gervais, Lučina (obsah tuku 20 – 30 g na 100 g), pomazánkové máslo (obsahuje 30 – 40 % tuku a hodně škrobů, balkánský sýr, Feta, Mozzarela, tučné tvarohy, smetanové jogurty, jogurty hodně slazené a zahušťované (light jogurty a většina od Danone)

-        vhodnější alternativy: sýry s 20 – 30 % tuku v sušině, tvarůžky, čerstvé termizované sýry – Lučina linie, Lučina bioaktiv, Philadelphia light, Mozzarela light, Ricota, Cottage sýr, nízkotučné tvarohy a pomazánky, jogurty do 3 % tuku – Hollandia Selský jogurt, Jihočeský jogurt ve skle, bílé jogurty (můžete si sami dochutit medem, marmeládou...)

Uzeniny a masné výrobky

-        méně vhodné alternativy: veškeré uzeniny a salámy, paštiky

-        vhodnější alternativy: libová šunka, luštěnivé a zeleninové paštiky Svačinka (k sehnání ve zdravých výživách)

 8.3. 2012, Bc. Petra Hellingerová

 

 

Motto na závěr:

 

„Jezte to, co vám chutná,

ale naučte se, aby vám chutnalo hlavně to,

co je zdravé.“